طرح تولید سیلندر گاز طبی و صنعتی

طرح تولید سیلندر گاز طبی و صنعتی – گازهای صنعتی و طبی از مواد گازیی هستند که برای استفاده در صنعت تولید می شوند. گازهای اصلی شامل نیتروژن، اکسیژن، دی اکسید کربن، آرگون، هیدروژن، هلیوم و استیلن هستند و انواع مختلفی از گازها و مخلوط ها در سیلندرهای گاز در دسترس هستند. صنعت تولید این گازها به عنوان صنعت گازهای صنعتی شناخته شده است که شامل عرضه تجهیزات و فن آوری تولید و استفاده از گازها می شود. تولید آنها میتواند بخشی از صنعت شیمیایی گسترده تلقی گردد (که گازهای صنعتی اغلب به عنوان “مواد شیمیایی مخصوص” شناخته می شوند).
گازهای صنعتی در طیف گسترده ای از صنایع، شامل نفت و گاز، پتروشیمی، مواد شیمیایی، برق، معدن، فولاد سازی، فلزات، حفاظت از محیط زیست، دارو، داروسازی، بیوتکنولوژی، غذا، آب، کود، انرژی هسته ای، الکترونیک و هوا فضا استفاده میشود .
بعضی از کسب و کارهای تجاری، معمولا از طریق عوامل محلی رفع نیاز میکنند. این نوع کسب و کار از رهگذر فروش سیلندر گاز و تجهیزات مربوطه به توزیع کننده ها و در نهایت مصرف کننده نهایی تعریف میشود که شامل محصولاتی مانند بالون هلیوم، گازهای توزیع برای کوره های آبجو، گازهای جوشکاری و تجهیزات جوشکاری، گازوئیل و اکسیژن پزشکی است.
خرده فروشی گاز فقط به شرکت های تولید کننده گازهای صنعتی یا عوامل آنها محدود نمی شود. بازه وسیعی از مخازن حمل کوچک به نام سیلندرها، بطری ها، کارتریج ها، کپسول ها یا کانال ها برای حمل LPG، بوتان، پروپان، دی اکسید کربن یا اکسید نیتروژن وجود دارد.
برای شناسایی محتوای سیلندرهای گاز تحت فشار یا کپسول های گاز می‌توان از روش هایی از جمله برچسب گذاری بهره برد.
کدگذاری رنگ کپسول گاز نیز می تواند بعنوان روش دوم نمایانگر گاز درون کپسول گاز باشد. به این منظور استاندارد BS EN ۱۰۸۹-۳ در کشورهای اروپایی در حال اجراست. همچنین سازمان ملی استاندارد ایران در سال ۲۰۱۱ استاندارد ISIRI۷۱۲ را تهیه و تدوین نموده است که ترجمه ی استاندارد اروپایی فوق الذکر است.
دامنه کاربرد این استانداردها، کپسول های حاوی گازهای صنعتی، تنفسی، پزشکی و … به استثنای کپسول های حاوی گازهای مایع (LPG)، تبریدی، خاموش کننده های آتش و مجموعه های کپسول ها می باشد.
رنگ کپسول گاز می بایست در شانه ی آن اعمال شود و محدودیت هایی که برای رنگ بدنه وجود دارد، شامل موارد زیر است:
-بدنه ی هیچ کپسول صنعتی نباید به رنگ سفید باشد. کپسول های با مصارف پزشکی و تنفسی با اعمال رنگ سفید روی بدنه ی آن ها از کپسول های صنعتی متمایز می شوند.

سيلندر گاز طبی و صنعتی

هر سیلندر گاز طبی از چند جزء اصلی تشکیل شده است که عبارتند از پایه ، بدنه ، شیر ، گلویسی ، فلکه ، مانومتر ، فشارشکن ( رگولاتور ) فلومتر ، رابط و سرپوش .
اجزایی مانند مانومتر ( فشارسنج ) ، فلومتر ( جریان سنج ) ، رگولاتور ( فشارشکن ) ،و لوله رابط ( جهت اتصال به ماسک بیمار ) قابل جداشدن و تعویض می باشند . در سیلندرهای حاوی گاز طبی با فشار زیاد از فشارشکن استفاده می کنند . این وسیله فشار خروجی گاز درون سیلندر را تا حد ۵/۳ بار کاهش می دهد . مانومتر فشار خروجی از سیلندر را نشان داده و فلومتر میزان فلو یا شار ( مقدار شار خروجی که از واحد سطح بطور عمود در واحد زمان عبور می کند ) را نشان می دهد .
در بيمارستان‌ها از گازهاي مختلفي از جمله اکسيژن،N۲O، ازت و … استفاده مي‌شود و از آنجا که اين گازها جهت درمان مستقيم بيماران يا انجام اقدامات لازم براي کمک به درمان آن‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند، گازهاي طبي نامگذاري شده‌اند. مهم ترين و شايد عام ترين وسيله براي استفاده و نگهداشت اين گازها، کپسول يا سيلندر گاز است.

سيلندرها از نظر نوع ساختار

۱- سيلندرهاي بدون درز (يکپارچه)

اين سيلندرها از يک ورق يک تکه، بدون هيچ جوش و برشي در بدنه تهيه شده‌اند. اين سيلندرها به علت سيستم يکپارچه، قابليت تحمل فشار کاري تا ۲۰۰ بار و فشار تست تا ۳۰۰ بار را دارا هستند و براي گازهايي که در حالت عادي، گاز هستند و فشار بالايي دارند استفاده مي‌شوند. اين سيلندرها در حجم‌هاي ۲، ۵، ۱۰، ۲۰، ۴۰، ۵۰ ليتري موجود هستند که حجم ۵۰ ليتري داراي فشار کاري ۲۰۰ بار و فشار تست ۳۰۰ بار و بقيه سيلندرها داراي فشار کاري ۱۵۰ و فشار تست ۲۵۰ بار هستند.

۲- سيلندرهاي درزدار(دوپارچه)

اين سيلندرها از دو قطعه يا حتي تعداد بيشتري ورق تهيه شده‌اند و در بدنه داراي جوش و برش هستند به همين علت براي گازهايي که فشار بالايي ندارند و مايع شونده هستند، مناسب اند.

سيلندر گاز طبی و صنعتی از لحاظ جنس بدنه

سيلندرهاي کربن استيل

اين جنس از سيلندر براي گازهاي بي اثر و واکنش ناپذير مثل هليوم و آرگون کاربرد دارد.

سيلندرهاي آلومينيوم

سيلندرهاي داراي جنس سبک هستند که همين امر باعث شده که در سيلندرهاي پرتابل از اين جنس استفاده شود.

سيلندرهاي استينلس استيل

اين جنس از سيلندرها مخصوص گازهايي است که خاصيت خورندگي و واکنش پذيري بالايي دارند.

اجزا تشکيل دهنده سيلندرها

اين اجزا در شکل ۳ نشان داده شده‌اند.

بدنه (شامل تنه و گلويي سيلندر)

روي گلويي سيلندر اطلاعاتي شامل: شماره سيلندر/سال ساخت سيلندر/فشار کاري/فشار تست/تاريخ تست هيدرواستاتيک براساس سال ميلادي ثبت مي‌شود.

کلاهک سيلندر

نقش مهمي در حفاظت از سيلندر دارد که در هنگام جابجايي سيلندر، داشتن آن اجباري است.

شير سيلندر

براساس نوع گاز، داراي دو نوع راست گرد و چپ گرد است (شکل ۴).
شير سيلندر بايد در تمامي شرايط (سيلندر پر يا خالي) بسته باشد.
هنگام بازکردن شير سيلندر، مسير خروجي گاز نبايد به سمت کارکنان باشد.
در شيرهايي که داراي فلکه دستي هستند نبايد براي باز کردن شير از آچار استفاده شود.
هرگز شير سيلندر را روغنکاري نکنيد.

جنس سیلندرها

سیلندرهای پرفشار را می توان از استیل کربن ، استیل منگنز و یا آلیاژ آلومینیوم ساخت . بطور معمول جنس این سیلندرها باید از فولاد و در کوره باز یا برقی ساخته شود و کیفیت ساخت آن تکنولوژی بسیار بالایی را جهت یکنواختی جنس ، ضخامت و سطح را در تمام طول ورقه فولاد طلب می کند .

کد آیسیک مرتبط با طرح تولید سیلندر گاز طبی و صنعتی

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک انواع سیلندر گاز صنعتی ۲۸۱۲۴۱۲۳۰۹
کد آیسیک انواع سیلندر گاز طبی ۲۸۱۲۴۱۲۳۱۰

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سیلندر گاز طبی و صنعتی

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی انواع سیلندر گاز طبی و صنعتی ۷۶۱۳۰۰۰۰ / ۷۳۱۱۰۰۰۰ میباشد.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح توجیهی تولید سیلندر گاز طبی و صنعتی

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۶۰۰۰ عدد
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۵۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۴۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۹.۵ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشين آلات و تجهيزات : ۴.۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۳۷ درصد

برای اخذ وام و تسهیلات نیاز به طرح توجیهی به روز و اختصاصی دارید و  برای درخواست طرح توجیهی و بروز کردن طرح موجود در این مقاله می توانید با شماره 45518-021 و یا 09120213393 تماس بگیرید.

برای اینکه با تمامی محاسبات و موارد لازم برای اجرای طرح توجیهی تولید اسلب سنگ مصنوعی آشنا شوید و از آن استفاده کنید می توانید با دانلود فایل بصورت کامل با طرح توجیهی گفته شده بیشتر آشنا شوید و همچنین طرح توجیهی ، پروانه کسب و پروانه بهره برداری و جواز تاسیس خود را می توانید در سایت بهین یاب درخواست دهید.